Ziarul electronic al arădenilor

Nivelul de zgomot al anvelopelor – ce este și cum influențează decizia de cumpărare

Ca singur contact al autovehiculului cu suprafața carosabilă, anvelopele reprezintă cel mai important factor de influențare a nivelului de zgomot generat, atât în interior, cât și la exterior – aproximativ 50% din totalul zgomotului produs, conform experților de la Yokohama.

Diferența este considerabilă față de zgomotul produs de alte componente, precum sistemul de evacuare (20%), sistemul de admisie (12%) sau motorul (10%).

Companiile investesc sume impresionante în tehnologii care să producă vehicule silențioase, de aceea, producătorii de anvelope sunt interesați de cercetarea și dezvoltarea unor tehnologii capabile să propună pieței cauciucuri mai confortabile, mai puțin generatoare de poluare fonică.

Zgomotul exterior

Este cel mai important factor ce influențează nivelul de poluare fonică, afectând pietonii, bicicliștii și locuitorii din apropierea suprafeței carosabile. Acest tip de poluare are un impact major asupra calității vieții în orașe și în localitățile aflate în proximitatea autostrăzilor, fapt pentru care autoritățile sunt direct interesate de a impune limite maxime de zgomot. Acesta este legat și alți factori, precum:

  • viteza de circulație – mai redusă e mai bine;
  • calitatea bitumului utilizat în suprafețele carosabile;
  • propulsia autovehiculelor – motoarele electrice sunt extrem de silențioase, spre deosebire de cele pe combustie internă.

Legislația modernă în domeniul poluării fonice

Fiecare țară are propriile reguli în ceea ce privește controlul și limitarea poluării fonice, standarde impuse producătorilor și importatorilor de anvelope. La nivelul Uniunii Europene, începând cu 1 noiembrie 2012, este obligatorie etichetarea anvelopelor pentru autoturisme și vehicule utilitare, aspect menit să ajute consumatorul final să decidă care anvelopă este potrivită nevoilor sale.

Piața de profil oferă posibilități variate de achiziționare, însă, este important să știi ce anume trebuie să verifici înainte de a finaliza achiziția. Așa cum se poate remarca pe o anvelopă 215 60 R16 de pe site Anvelope-Autobon, de pildă, eticheta trebuie să conțină următoarele 3 informații esențiale:

  • frânarea pe suprafață umedă;
  • eficiența consumului de carburant;
  • nivelul de zgomot la rulare pe suprafața carosabilă.

Primele două sunt reprezentate cu o grilă de la A la G, în care A este cel mai bun rating, iar G cel mai slab. Nivelul de zgomot este reprezentat grafic prin trei unde emise de anvelopă și nivelul de intensitate sonoră măsurat în decibeli. O anvelopă cu o singură undă neagră este una silențioasă, cu un nivel de intensitate a sunetului ușor sub 70 dB, în timp ce una la care toate undele sunt negre se apropie de un nivel de 74-76 dB și este considerată zgomotoasă.

Zgomotul interior

Este cel resimțit de către conducătorul auto și pasageri, fiind transmis atât prin structură, cât și prin aer. La viteze reduse, zgomotul transmis prin structură este cel dominant (frecvențe joase, în jur de 160 Hz), dar la creșterea vitezei zgomotul dominant devine cel transmis pe calea aerului (frecvențe înalte, aproximativ 1000 Hz). Zgomotul transmis prin structură este influențat, în mare parte, de tipul de construcție a pneului, iar cel transmis prin aer, de modelul benzii de rulare.

În cazul brandurilor de lux, producătorii sunt extrem de pretențioși cu nivelul de zgomot al anvelopelor și chiar recomandă doar anumite mărci și modele pentru autoturismele lor, deoarece există o preocupare constantă pentru a oferi experiențe optime de călătorie. În cazul producătorilor auto și al modelelor mai ieftine, preocuparea este aceea de a oferi cele mai bune performanțe la cel mai mic preț, prin urmare, nivelul de zgomot al anvelopelor nu reprezintă un obiectiv major.

În orice caz, tendința impusă de consumatorii din ce în ce mai pretențioși, dar și de organismele guvernamentale, este aceea de a lansa pe piață autoturisme din ce în ce mai silențioase, parte din acest efort fiind și acela al producătorilor de anvelope în a oferi pneuri cât mai puțin poluante fonic.

sursa foto:  www.piqsels.com/en

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.