Guvernul a aprobat hotărârea privind indicatorii tehnico-economici ai Drumului Expres Arad – Oradea, pe baza documentaţiei elaborate de autorităţile locale şi judeţene din Bihor şi Arad.
Materialul a vizat adaptarea proiectului la normele şi legislaţia în vigoare, condiţiile de trafic actuale şi viitoare, dar şi conectarea la infrastructura rutieră din Ungaria, în zona municipiului Salonta.
„Este un pas important, care ne aduce tot mai aproape de momentul în care vor începe lucrările efective la acest drum! Este un obiectiv important pentru infrastructura rutieră a țării, un proiect în care munca în echipă dă roade. Suntem încrezători că în primăvara anului viitor vom reuși să desemnăm un constructor și lucrările vor merge în același ritm susținut ca și până acum”, a declarat Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad.
„În cursul săptămânii viitoare se va promova a doua hotărâre de Guvern privind exproprierea terenurilor afectate de proiect. După perioada de 10 zile de transparenţă decizională, această hotărâre ar putea fi aprobată în prima jumătate a lunii decembrie. În paralel, se derulează auditul de siguranţă rutieră la proiectul tehnic. La jumătatea lunii decembrie, PT-ul ar urma sa intre în Comisia Tehnico-Economică a CNAIR pentru aprobarea finală. După această etapă, se poate derula procedura de licitaţie pentru selectarea constructorilor“, a precizat Ilie Bolojan, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor.
Drumul expres Arad – Oradea va avea o lungime 120,1 km, cu patru benzi de circulaţie, la care se adaugă legăturile cu principalele oraşe de pe traseu. În judeţul Bihor, proiectul prevede trei noduri importante: nodul rutier din Oradea, drumul de legătură cu oraşul Salonta (judeţul Bihor), de 5 kilometri, şi drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Bekescsaba), de 9,85 kilometri.
Lungimea totală a noului drum, inclusiv cu legătura din Arad de aproximativ 3 kilometri, va fi de 138 de kilometri. Traseul va cuprinde 86 de poduri şi pasaje, pentru a se respecta regulile de biodiversitate din zona Salonta – Chişineu Criş.
Lucrările vor fi împărţite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chişineu Criş şi Chişineu Criş – Arad.
Valoarea totală estimată a proiectului, conform studiului de fezabilitate, este de 11,7 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar durata de execuţie propusă este de 24 de luni.
Finanţarea proiectului se va realiza din fonduri externe nerambursabile (Programul Transport 2021-2027) şi de la bugetul de stat, conform programelor de investiţii publice aprobate de lege.
Proiectul se realizează prin parteneriatul dintre Consiliul Județean Bihor, Consiliul Județean Arad, Primăria Municipiului Oradea, Primăria Municipiului Arad, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Ministerul Transporturilor.