Ziarul electronic al arădenilor

Cum va poate afecta pozitiv viata citirea cartilor

In secolul al XI-lea, o japoneza, cunoscuta sub numele de Murasaki Shikibu, a scris „Povestea lui Genji”, o poveste de 54 de capitole despre seductie curteneasca, document despre care se crede ca este primul roman din lume.

Peste 1.000 de ani mai tarziu, oamenii din intreaga lume sunt inca absorbiti de acest roman și de sute de milioane de alte romane – chiar si intr-o epoca in care povestile apar pe ecranele portabile si dispar 24 de ore mai tarziu.

Ce primesc fiintele umane mai exact citind carti? Este doar o chestiune de placere sau exista beneficii dincolo de bucurie? Raspunsul stiintific este un „da” rasunator. Citirea cartilor aduce beneficii atat sanatatii tale fizice, cat si mintale, iar aceste beneficii pot dura toata viata. Ele incep in copilarie timpurie si continua pana in anii tarzii. Iata o scurta explicatie a modului in care lectura cartilor iti poate schimba creierul – si corpul – in bine.

Un numar tot mai mare de cercetari indica faptul ca lectura ne face sa simtim anumite senzatii literalmente. Scanarile creierului au aratat ca pe parcursul perioadei de citire si zilele urmatoare, conectivitatea creierului a crescut, in special in cortexul somatosenzorial, partea a creierului care raspunde la senzatii fizice precum miscarea si durerea.

Si vorbind despre simtirea durerii, cercetare a aratat ca oamenii care citesc fictiune literara – povesti care exploreaza vietile interioare ale personajelor – arata o capacitate sporita de a intelege sentimentele si convingerile celorlalti.

Cercetatorii numesc aceasta abilitate „teoria mintii”, un set de abilitati esentiale pentru construirea, navigarea si mentinerea relatiilor sociale. Fie ca doriti sa cititi carti de medicina Libraria Donaris, sau orice alt domeniu, site-ul gazduieste foarte multe carti accesibile tuturor!

In timp ce o singura sesiune de lectura de fictiune literara nu este probabil sa declanseze acest sentiment, cercetarea arata ca cititorii de fictiune pe termen lung tind sa aiba o teorie a mintii mai bine dezvoltata.

Cercetatorii care citesc inca din anii 1960 au discutat despre ceea ce este cunoscut sub numele de „efectul Matei”, un termen care se refera la versetul biblic Matei 13:12: „Cine are i se va da mai mult si va avea din belsug. Cine nu are, i se va lua chiar si ceea ce are.”

Efectul Matei rezuma ideea ca bogatii devin mai bogati si saracii devin mai saraci – un concept care se aplica la fel de mult vocabularului, cat si banilor. Cercetatorii au descoperit ca studentii care citesc carti in mod regulat, incepand de la o varsta frageda, isi dezvolta treptat vocabulare mari. Si dimensiunea vocabularului poate influenta multe domenii ale vietii tale, de la notele la testele standardizate pana la admiterea la facultate si oportunitati de angajare. Desi cercetarile nu au demonstrat in mod concludent ca citirea cartilor previne boli precum Alzheimer, studiile arata ca seniorii care citesc si rezolva probleme de matematica in fiecare zi isi mentin si isi imbunatatesc functionarea cognitiva.

Filosoful britanic Sir Roger Scruton a scris odata: „Consolarea din lucrurile imaginare nu este o consolare imaginara”. Oamenii cu depresie se simt adesea izolati si instrainati de toti ceilalti. Si acesta este un sentiment ca uneori cartile pot diminua aceastas enzatie.

Citirea fictiunii ne poate permite sa evadam temporar din propria noastra lume si sa fim cuprinsi de experientele imaginare ale personajelor. Si cartile de autoajutorare non-fictiune ne pot invata strategii care ne pot ajuta sa gestionam simptomele.

Cititul este foarte, foarte bun pentru tine. Cercetarile arata ca lectura regulata:

– imbunatateste conectivitatea creierului;

– ne mareste vocabularul si intelegerea;

– iti da putere sa empatizezi cu alti oameni;

– ajuta la pregatirea pentru somn;

– reduce stresul;

– scade tensiunea arteriala si ritmul cardiac;

– combate simptomele depresiei;

– previne declinul cognitiv pe masura ce imbatranesti;

– contribuie la o viata mai lunga.

Este deosebit de important ca copiii sa citeasca cat mai mult posibil, deoarece efectele lecturii sunt cumulative. Cu toate acestea, niciodata nu este prea tarziu sa incepi sa profiti de numeroasele beneficii fizice si psihologice care te asteapta in paginile unei carti bune.

Cititul inainte de culcare ajuta la somn, mai ales daca iti transformi lectura intr-un ritual de noapte.

Exista cateva motive pentru care lectura inainte de culcare este buna pentru obiceiurile tale de somn. Motivul principal este scaderea stresului, a anxietatii si a tensiunii musculare asociate cu lectura. Ajutandu-te sa te relaxezii inainte de a dormi poate face diferenta in a putea impinge gandurile anxioase si a-i permite constiintei sa se detaseze.

Un alt motiv este ca ritualul obisnuit permite mintii tale sa asocieze patul si lectura cu somnul. Pentru a face acest lucru, este important sa nu-ti amestecati obiceiurile. Asigura-te ca schimbi smartphone-ul sau tableta cu o carte brosata sau un eReader, deoarece dispozitivele cu ecran iluminat din spate pot perturba productia de melatonina, iar navigarea pe internet sau derularea prin e-mail si retelele sociale de pe telefon iti poate mentine mintea alerta si intr-o stare activa.

Cititul are un efect indirect de imbunatatire a relatiilor noastre prin empatie sporita, o trasatura vitala pentru relatii de succes si pline de satisfactii. In ciuda stereotipurilor solitare, studiile au dovedit o legatura intre citirea fictiunilor literare si o capacitate crescuta de a intelege emotiile si gandurile celorlalti, abilitati sociale mai bune si relationarea cu altii ale caror vieti sunt diferite de ale noastre.

Creierul nu distinge citirea despre o experienta si trairea acesteia – aceleasi regiuni sunt activate. Citirea fictiunii literare produce o simulare a realitatii, care ne permite sa experimentam emotiile si gandurile personajelor. In acest sens, fictiunea literara actioneaza ca o punte pentru a intelege mai bine alti oameni si puncte de vedere cu mult diferite de ale noastre.

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.