Ziarul electronic al arădenilor

Primăria Arad face demersuri pentru a prelua clădirea fostei fabrici de automobile „Marta“

Administrația municipiului Arad intenționează să preia clădirea fostei fabrici de automobile „Marta“, solicitând proprietarilor să o doneze municipalității.

În acest sens, viceprimarul Levente Bognar s-a întâlnit cu un reprezentant al SC Astra Rail Industries SRL, în patrimoniul căreia se află în prezent terenul și clădirea fostei fabrici de mașini.

„Am purtat discuții pentru a continua demersurile de a salva această clădire simbol a Aradului, un monument istoric legat de patrimoniul industrial al orașului nostru. În cadrul discuțiilor avute am propus actualilor proprietari să doneze municipiului această clădire, mai ales că nu aveau niciun un plan concret în legătură cu ea.

Societatea trebuie să ia o decizie în acest sens, iar în momentul în care avem un răspuns ferm vom face demersurile ce se impun în vederea însușirii donației. Sperăm să facem acest lucru într-un interval de timp cât mai scurt, reușind astfel să salvăm această clădire cu o valoare deosebită pentru istoria locală și nu numai”, a declarat Levente Bognar, viceprimar al municipiului Arad.

Aflată pe lista monumetelor istorice, clădirea fostei fabrici „Marta”, situată pe Calea Aurel Vlaicu, este de mai mulți ani în atenţia administraţiei locale.

În urmă cu mai bine de 10 ani, Primăria Municipiului Arad, prin viceprimarul Levente Bognar, reuşea să modifice Ordonanţa nr. 37/2008, astfel încât primăriile puteau cumpăra clădirile de patrimoniu.

„Printre imobilele care prezentau interes pentru administraţia locală se afla şi clădirea veche de o sută de ani a fostei fabrici «Marta», unul dintre imobilelele pentru care timpul şi indiferenţa proprietarilor care s-au succedat, au devenit cei mai mari duşmani. De teama de a nu se transforma într-o ruină şi un pericol public, administraţia locală a făcut demersuri pentru solicitarea protejării clădirii de proprietar şi  eventuala achiziţionare a imobilului. În acest sens s-au purtat o serie de discuţii cu toţi cei care au deţinut la un moment dat imobilul. Până de curând  nu s-a ajuns la un consens în privinţa unei tranzacţii“, se arată într-o informare a Primăriei Municipiului Arad.

Marta este acronimul pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, prima fabrică de automobile în Regatul Ungar, înființată în 1909 la Arad, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre.

Firma producea diferite modele de autoturisme printre care și un autoturism autohton denumit „Márta“.

Aici se fabricau motoare pentru utilaje feroviare, autobuze cu și fără etaj, camioane de 3 și 5 tone și din 1910 autoturisme în mai multe forme de caroserie. Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de autoturisme. În același an, Westinghouse intră în faliment, iar fabrica este preluată de Austro Daimler.

După preluare, s-au fabricat mașini Austro Daimler în licență, tot cu numele de Marta. Mai ales Marta Taxi s-a bucurat de un succes deosebit, mașina cu patru cilindri, 2.500 cmc, cu o putere de 18 sau 22 CP fiind exportată în toată Europa Centrală.

Din 1912 se fabrică și camioane Daimler, care poartă și steaua bine cunoscută.

După începerea Primului Război Mondial, nu s-au mai fabricat decât motoare de avion.

În anul 1918, după terminarea războiului, Transilvania este alăturată Regatului României și se rupe legătura cu firma Daimler.

Marta și Fabrica de vagoane Weitzer sunt unite în Societatea Astra. Marta s-a numit apoi Fabrica de Motoare și se fabricau autoturisme, camioane, stropitoare, cu motoare pe benzină și gaz metan.

După proiectul inginerului Ștefan Protopopescu se fabrică un avion de recunoaștere, numit Astra-Porto, care avea motor Hispano-Suiza de 300 CP.

Armata Română a comandat 25 de bucăți. La comandă au mai fost construite câteva autobuze luxoase, cu motor 4 cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.

În anul 1926 s-a desființat fabrica, s-au demontat utilajele și s-au transportat la Brașov, unde se înființează Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.