Ziarul electronic al arădenilor

Modernizarea drumului județean Lipova – Șiștarovăț – Cuveșdia – limită județ Timiș, blocată 533 de zile

Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a semnat, miercuri, contractul pentru proiectare și execuție pentru tronsonul de drum județean Lipova – Șiștarovăț – Cuveșdia – limită județ Timiș, în lungime de 22,1 km.

Valoarea investiției este de 37 de milioane de lei plus TVA, cu o economie de 7 milioane de lei faţă de valoarea estimată a proiectului. Lucrarea va fi executată de asocierea Sylccontrans-Bauplaning și este finanțată din bugetul Consiliului Județean Arad, dar este cuprinsă şi pe lista de rezervă pentru finanţare prin Programul Operaţional Regional.

Conform autorităților județene, modernizarea acestui drum judeţean a fost blocată 533 de zile din cauza a cinci contestaţii depuse de firme participante la licitaţie şi patru plângeri la Curtea de Apel Timişoara.

Cionca a spus că „piedicile birocratice“ au făcut ca semnarea contractului să aibă loc abia acum, deşi procedura de achiziţie a fost lansată în ianuarie 2020. În martie 2020 au fost deschise cele şase oferte depuse de companii, însă a urmat o serie de blocaje juridice care nu au permis semnarea contractului cu firma declarată câştigătoare.

,,În ianuarie 2020, Consiliul Județean Arad demara procedura pentru modernizarea acestui drum județean. Și aici a intrat în joc tăvălugul birocratic românesc. Am avut cinci contestaţii la Bucureşti şi patru plângeri la Curtea de Apel de la Timişoara. Aşa ceva este fără precedent. La 11 februarie 2020 am publicat anunțul de organizare a licitației deschise la nivel european, așa cum ne obligă legea, având în vedere valoarea proiectului. În 17 martie 2020 au fost deschise cele șase oferte depuse inițial. Din acel moment, au urmat un an și jumătate de procese, contestații, la Timișoara și la București, până când am ajuns la semnarea acestui contract.

Aceste piedici au întârziat proiectul cu 533 de zile. Chiar și în acest moment există pe rolul instanței de la Curtea de Apel Timișoara o plângere depusă de una dintre firme, dar cum Ordonanța 3 a modificat Legile 98 (Legea Achizițiilor Publice), 99 (Achizițiile Sectoriale), 100 (Concesiunile) și 101 (Căile de Atac), și ni s-a permis să semnăm contractul și să începem lucrarea, am profitat de modificările aduse şi am semnat astăzi”, a declarat Iustin Cionca.

El a criticat faptul că a fost nevoie de cinci ani pentru modificarea unor legi proaste care blocau lucrări în toată ţara şi a spus că modificările aduse zilele trecute prin Ordonanţa 3 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul achiziţiilor publice nu sunt perfecte, pentru că unele cereri ale autorităţilor locale nu au fost incluse.

,,Cele patru legi modificate au fost emise în anul 2016. A fost nevoie de cinci ani de zile pentru modificarea unor legi proaste, care blocau lucrările în toată ţara. Noi am deschis şantiere pe peste 500 km drumuri judeţene şi am luptat cu acest sistem absurd, am sesizat la trei prim-miniştri faptul că stăm cu banii în cont şi nu putem munci. După cinci ani de aşteptare, în sfârşit, situaţia se deblochează. Dar cu ce costuri pentru noi, când materialele s-au scumpit, şi cu ce preţ pentru cetăţeni, care au suferit un disconfort pe un drum care s-a degradat permanent.

Este inclusiv o pierdere economică, pentru că un drum nou putea determina dezvoltare. Dar ne-am dus luptele nu doar cu birocraţii de la Bucureşti şi cu instanţele de judecată, ci şi cu o parte dintre politicienii arădeni şi opinia publică. Unii dintre parlamentari ne-au acuzat de minciună, în loc să vină alături de noi, să luptăm împreună pentru schimbarea legii, fiindcă arădenii pentru asta i-au trimis la Bucureşti, nu să stea pe margine şi să se rezume la critici“, a mai declarat președintele CJ Arad.

În urma semnării contractului, proiectul tehnic pentru modernizarea drumului Lipova – Şiştarovăţ – Cuveşdia – limită judeţ Timiş trebuie finalizat în trei luni, iar apoi execuţia lucrărilor trebuie finalizată în 23 de luni.

Drumul, cu o lungime de 26 kilometri, va avea o lăţime de opt metri, staţii noi de autobuz pe tot traseul şi aproximativ 100 de podeţe refăcute.

Investiţia totală în acest proiect este de 37 milioane de lei plus TVA.

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.