Clădirea în care a funcționat fabrica de automobile „Marta“ va intra în patrimoniul municipiului Arad, ea fiind preluată gratuit de la actualii proprietari.
Anunțul a fost făcut, luni, de Călin Bibarț, primarul municipiului Arad. „Până la finele acestei luni vom deveni proprietari, în mod gratuit, pe clădirea «Marta», o discuție veche de cel puțin 30 de ani în Arad, care nu înțeleg de ce nu s-a rezolvat până acum”, a declarat Călin Bibarț
În luna martie, primarul s-a întâlnit cu conducerea Fabricii de vagoane „Astra Rail Industries S.A.”, în vederea preluării gratuite a clădirii fostei fabrici de automobile.
„De la acel moment s-au scurs luni de discuții și pași procedurali, dorința comună a ambelor părți fiind de a salva ce a mai rămas din această clădire, încărcată de istorie. Concret, municipiului Arad îi va fi transferat cu titlul gratuit dreptul de proprietate asupra imobilului constând într-un teren intravilan în suprafață de 3.799 mp, cu o construcție având suprafața construită la sol de 2.872 mp și suprafața desfășurată de 3.203 mp“, se precizează într-o informare a Primăriei Arad.
„Primul pas a fost intenția clară, în scris, a celor de Astra Rail Industries de a dona această clădire în mod gratuit. După ce au dezmembrat respectiva zonă și clădirea din C.F.-ul mare, după ce au radiat toate sarcinile și ipotecile, avem azi un C.F. nou, curat, cu clădire și teren aferent. Singura noastră obligație este să plătim taxele notariale. Ne dorim cât mai repede să punem în siguranță acoperișul, astfel încât să nu mai treacă încă o iarnă peste această clădire cu destul de multe probleme, fără ca noi să intervenim”, a explicat primarul Călin Bibarț.
Conform administrației locale, în prezent, serviciul de specialitate din cadrul Primăriei elaborează proiectul de hotărâre privind introducerea imobilului de pe Calea Aurel Vlaicu în patrimoniul Municipiului Arad, proiect supus aprobării în următoarea ședință a Consiliului Local Municipal.
„Între timp, municipalitatea este deschisă la propuneri de punere în valoare a acestei clădiri, mărturie a dezvoltării industriale a Aradului de la început de secol XX“, au transmis reprezentanții Primăriei Arad.
Aflată pe lista monumetelor istorice, clădirea fostei fabrici „Marta”, situată pe Calea Aurel Vlaicu, este de mai mulți ani în atenţia administraţiei locale. În urmă cu mai bine de 10 ani, Primăria Municipiului Arad, prin viceprimarul Levente Bognar, reuşea să modifice Ordonanţa nr. 37/2008, astfel încât primăriile puteau cumpăra clădirile de patrimoniu.
Marta este acronimul pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad, prima fabrică de automobile în Regatul Ungar, înființată în 1909 la Arad, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, prin intermediul filialei franceze din Le Havre.
Firma producea diferite modele de autoturisme printre care și un autoturism autohton denumit „Márta“.
Aici se fabricau motoare pentru utilaje feroviare, autobuze cu și fără etaj, camioane de 3 și 5 tone și din 1910 autoturisme în mai multe forme de caroserie. Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de autoturisme. În același an, Westinghouse intră în faliment, iar fabrica este preluată de Austro Daimler.
După preluare, s-au fabricat mașini Austro Daimler în licență, tot cu numele de Marta. Mai ales Marta Taxi s-a bucurat de un succes deosebit, mașina cu patru cilindri, 2.500 cmc, cu o putere de 18 sau 22 CP fiind exportată în toată Europa Centrală.
Din 1912 se fabrică și camioane Daimler, care poartă și steaua bine cunoscută.
După începerea Primului Război Mondial, nu s-au mai fabricat decât motoare de avion.
În anul 1918, după terminarea războiului, Transilvania este alăturată Regatului României și se rupe legătura cu firma Daimler.
Marta și Fabrica de vagoane Weitzer sunt unite în Societatea Astra. Marta s-a numit apoi Fabrica de Motoare și se fabricau autoturisme, camioane, stropitoare, cu motoare pe benzină și gaz metan.
După proiectul inginerului Ștefan Protopopescu se fabrică un avion de recunoaștere, numit Astra-Porto, care avea motor Hispano-Suiza de 300 CP.
Armata Română a comandat 25 de bucăți. La comandă au mai fost construite câteva autobuze luxoase, cu motor 4 cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.
În anul 1926 s-a desființat fabrica, s-au demontat utilajele și s-au transportat la Brașov, unde se înființează Întreprinderea Aeronautică Română (IAR).