Ziarul electronic al arădenilor

Uleiul de cocos, alternativă pentru gătit. Cum îl folosești în bucătărie ca să fie și sănătos?

Probabil că auzi tot mai des despre uleiul de cocos și potențialele sale beneficii. Deseori, acesta este utilizat, mai ales, în industria cosmetică, fiindcă e bun pentru piele și păr, însă este folosit și în bucătărie.

Însă, înainte de a începe să îl folosești, află atât avantajele, cât și dezavantajele acestui tip de grăsime. Uleiul de cocos conține grăsimi saturate, în proporție de 90%, ceea ce înseamnă că nu trebuie să abuzezi de el. Iată cum îl poți utiliza în bucătărie, care sunt beneficiile dar și atenționările cu privire la acest tip de ulei.

Cum gătești cu ulei de cocos?

În primul rând, trebuie să ai în vedere achiziționarea unui ulei alimentar de cocos și nu a unuia care se folosește în scop cosmetic, deoarece acesta ar putea avea și alte ingrediente în compoziție.

Uleiul de cocos este de două feluri: virgin și rafinat. Uleiul de cocos virgin este obținut prin metode care nu implică adăugarea de substanțe chimice, deci este un lichid pur, cu miros plăcut, de cocos. Cel rafinat este tratat cu substanțe chimice, nu are miros și nici prea multe beneficii. În schimb, are un punct de ardere puțin mai înalt.

Uleiul de cocos virgin are un punct de ardere de 175 de grade C, adică poate fi utilizat la prepararea alimentelor în cuptor și la sotat. Uleiul de cocos rafinat are un punct de ardere de 200 de grade Celsius, ceea ce îl face excelent pentru prăjit.

Uleiul de cocos este solid la temperatura camerei. Pentru a măsura cu exactitate cantitatea necesară într-o rețetă, este indicat să încălzești puțin uleiul.

Avantajele utilizării uleiului de cocos la gătit

Unul dintre avantajele uleiului de cocos este faptul că este mai potrivit pentru consum în locul untului. Studiile au arătat că untul din lapte este mai periculos pentru sănătatea sistemului cardiovascular decât uleiul de cocos.

Se pare că uleiul de cocos virgin conține antioxidanți benefici pentru sănătate și sporește funcția glandei tiroide. De asemenea, uleiul de cocos ar avea proprietăți antiinflamatoare.

Dezavantajele utilizării uleiului de cocos la gătit

În ciuda avantajelor, ai în vedere că acest  tip de ulei conține grăsimi saturate care:

  • Trebuie limitate.
  • Cresc nivelul colesterolului rău „LDL”.
  • Favorizează depunerea grăsimilor, specifică aterosclerozei.

Toate aceste dezavantaje sugerează că uleiul de cocos ar trebui folosit cu moderație, în cazul persoanelor sănătoase care urmează o dietă echilibrată și variată. Persoanele care suferă de ateroscleroză, de hipercolesterolemie și boli cardiovasculare sau cele care sunt supuse riscului de a dezvolta aceste boli, ar trebui să evite consumul acestui ulei, precum și a celorlalte surse de grăsimi saturate.

De asemenea, uleiul de cocos nu este mai potrivit pentru prăjit față de alte uleiuri, în ciuda punctului înalt de ardere. Procesul de prăjire este dăunător și în acest caz, fiindcă transformă grăsimile din compoziția sa în grăsimi de formă trans, foarte periculoase pentru sănătate.

Cel mai indicat mod de a folosi uleiul de cocos în bucătărie este utilizarea în stare crudă, în rețetele de deserturi de tip „raw” și sub forma de ulei virgin, mai bun pentru sănătate.

În concluzie, uleiul de cocos poate fi folosit în bucătărie cu moderație și nu foarte frecvent, de persoanele sănătoase ce urmează o dietă echilibrată.

sursa foto: https://pixabay.com/ro

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.