Ziarul electronic al arădenilor

Sondaj. Un român din 3 participă la evenimente dedicate artei, în fiecare lună

Un studiu realizat în România de compania internaţională de cercetare în domeniul artei şi culturii Arts Lab Research, la care au participat 482 de persoane, arată că un român din trei participă lunar la evenimente dedicate artei, în timp ce 90% dintre respondenţi consideră că nu sunt necesare cunoştinţe specializate pentru a te bucura de muzee şi expoziţii.

Din total, 30% au declarat că, o dată pe lună, vizitează expoziţii de artă sau participă la activităţi care au legătură cu arta.

Topul celor mai frumoase muzee din ţară şi din străinătate

Pentru 64% dintre participanţii la sondaj, vizitarea muzeelor şi galeriilor de artă din ţară, dar şi din străinătate reprezintă modul preferat de a consuma artă. Aproximativ 30% sunt mai puţin tradiţionalişti, preferând evenimentele dedicate artei stradale, din ce în ce mai populare în ţara noastră. În plus, 6% dintre ei participă şi la cursuri de artă.

Toţi participanţii la studiu au declarat că vizitează muzee, galerii de artă, spaţii expoziţionale sau participă la evenimente dedicate artei cel puţin o dată pe an. Aproximativ jumătate dintre ei se dedică acestor activităţi de cel puţin 5 ori pe an, iar unul din trei respondenţi, o dată pe lună.

Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) a fost ales cel mai frumos muzeu din România (29,4%), urmat în clasament de Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti (17,6%), Muzeul Astra din Sibiu (17,6%) şi Muzeul Satului „Dimitrie Gusti” din Bucureşti (11,8%).

De cealaltă parte, Muzeul Hermitage din Sankt Petersburg a fost votat de români drept cel mai frumos muzeu din afara ţării (31,3%), urmat de Muzeul Luvru, Paris (25%), Muzeul Metropolitan de Artă (MoMA), New York (12,5%) şi de Capela Sixtină din Vatican (12,5%).

Arta care foloseşte tehnologii noi, preferată de un sfert dintre respondenţi

Mai mult de jumătate dintre participanţii la studiu (52,9%) au susţinut că sunt admiratori ai picturii. Aceasta a fost urmată în clasament de arta „new media” (arta contemporană, care foloseşte noile tehnologii – realitate augmentată, realitate virtuală – 23,5%), instalaţii de artă (11,8%), reprezentaţiile de artă (5,9%), artă grafică (5,9%).

Un număr foarte mic de respondenţi au ales sculptura. Între artă clasică şi artă contemporană, preferinţele sunt echitabil împărţite: aproape 30% dintre români au o afinitate mai mare pentru arta clasică, la fel ca procentul celor care o preferă pe cea contemporană, în timp ce restul de 40% preferă, în aceeaşi măsură, şi artă clasică, şi artă contemporană.

Cei care au ales arta clasică îşi motivează alegerea prin faptul că se potriveşte mai bine personalităţii lor (80% dintre participanţi), în timp ce restul de 20% o preferă pentru că este mai uşor de înţeles. De cealaltă parte, cei care au susţinut că preferă arta contemporană au menţionat că aceasta se potriveşte cel mai bine personalităţii lor (66,7%), că le place să descopere noi artişti, să îi susţină, să dezvolte o relaţie cu ei (22,2%), în timp ce 11,1% au declarat că aceasta reprezintă cel mai bine realitatea curentă, fiind arta prezentului.

Constantin Brâncuşi şi Nicolae Tonitza, cei mai populari artişti români

Din totalul respondenţilor, 88,2% consideră că cel mai cunoscut artist român al tuturor timpurilor este Constantin Brâncuşi, pionierul modernismului în practica sculpturii, picturii şi fotografiei. Brâncuşi este urmat în clasament de Nicolae Tonitza (ales de 11,8% dintre respondenţi), pictor, jurnalist şi critic de artă, reprezentant al impresionismului şi expresionismului.

„Conform studiului nostru, arta reprezintă un mod de petrecere a timpului în România, aproape toţi respondenţii declarând că vizitează muzee cel puţin o dată pe an, iar unul din trei consumând artă în fiecare lună. Românii sunt, deci, pasionaţi şi deschişi să descopere noi medii şi au o viziune democratică, în materie de stiluri. Preferinţele lor se îndreaptă într-un mod echilibrat către arta clasică şi cea contemporană, iar apetitul pentru lucrările care implică tehnologii AR, VR, instalaţii sau reprezentaţiile artistice este în creştere”, au transmis reprezentanţii Art Labs Research într-un comunicat.

Ei continuă: „Un aspect extrem de interesant este faptul că oamenii consideră că arta este pentru oricine şi că nu este dedicată exclusiv cunoscătorilor, deşi oferta locală este limitată, având în vedere că majoritatea muzeelor locale celebre sunt în Capitală. Cu toate acestea, românii sunt deschişi să îşi extindă aria de interes, acordând o atenţie sporită turismului cultural şi vizitând muzee recunoscute, din Rusia, Europa şi SUA”.

Studiul Art Labs Research a fost efectuat pe un eşantion de 482 de participanţi români, femei şi bărbaţi cu vârste cuprinse între 25 şi 64 de ani, reprezentativ pentru populaţia din România utilizatoare de Internet, din mediul urban şi rural. Studiul cu o marjă de eroare de 4,38% reflectă comportamentul participanţilor pe ultimul an.

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.