Ziarul electronic al arădenilor

Exponatul lunii la Complexul Muzeal Arad: Tabloul „Scenă de luptă la Păuliș“

Tabloul este etalat în expoziția de istorie (Palatul Cultural Arad, etaj 1, intrarea dinspre Parcul copiilor).

Program de vizitare: Marți – duminică: 9.00 – 17.00

Exponatul lunii septembrie la Complexul Muzeal Arad este tabloul „Scenă de luptă la Păuliș”, ulei pe pânză, creație a maestrului arădean Francisc Baranyai.

Tabloul înfățișează în centru un ofițer rănit, bandajat la cap, încurajându-și soldații să reziste. Câțiva dintre aceștia sunt de asemenea răniți, unul dintre ei e căzut. În partea stângă se observă un tanc german. Tabloul a intrat în colecția muzeului arădean în anul 1959, fiind donat de autor.

Jertfa ostașilor români a inspirat mai multe opere de artă, câteva dintre aflate în colecția Complexului Muzeal Arad. Exponatul lunii septembrie este legat de memoria luptelor de la Păuliș, una din cele mai crâncene bătălii ale celui de-al Doilea Război Mondial disputate pe teritoriul României.

În intervalul 14-20 septembrie 1944, detașamentul de la Păuliș, compus în principal din elevii școlii de subofițeri de la Radna a reușit să țină piept forțelor inamice maghiare și germane, mult superioare din punct de vedere numeric și dispunând de echipament militar mai performant, inclusiv unități blindate. În total au luptat acolo 1808 soldați sub comanda colonelului Alexandru Petrescu. Pierderile suferite au fost de 380 de oameni, dintre care 65 morți.

Francisc Baranyai este unul din cei mai importanți pictori arădeni ai secolului XX , născut la Arad pe data de 3 octombrie 1923. A studiat la Institutul de Arte Plastice ”Ion Andreescu” din Cluj – profesori Abody Nagy Béla, Kádár Tibor, Corneliu Baba,Catul Bogdan, Aurel Ciupe. Din 1956 expune pe simezele regionale organizate la Timișoara, iar din 1968 în cadrul manifestărilor județene, deschise la Arad. A fost și specialist în probleme de restaurare, lucrând în laboratorul Muzeului Județean Arad. Operele sale se află în colecțiile private din România, Ungaria, Germania sau Norvegia.

Despre pictura sa criticul de artă Horia Medeleanu spunea că: „Modul în care folosește lumina este cel asemănător cu al maestrului Corneliu Baba. (…) Dar pictorul arădean e prea îndrăgostit de culoare pentru a se rezuma doar la clarobscur (…) Voința îl îndrumă, în cele mai multe lucrări, spre o combinare de mijloace ”.

(actualitati-arad.ro vă oferă integral comunicatul transmis de Complexul Muzeal Arad. actualitati-arad.ro nu îşi asumă în niciun fel răspunderea pentru conţinutul comunicatelor, oferind numai suportul tehnic pentru publicarea acestora.)

Share Button

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.