Zsolt Torok – Povestea unei premiere în alpinismul românesc

Publicat de actualitati-arad in 07 Aug, 2013 | Parerea ta

torokArădeanul Zsolt Torok, liderul echipei de alpiniști care a urcat, în premieră pentru România, vârful Nanga Parbat (8.126 m), din Munții Himalaya, a povestit cum a reușit să escaladeze al nouălea vârf din lume ca înălțime.

Zsolt Torok a fost primit, miercuri, la Primăria din Arad și a amintit, în fața reprezentanților administrației locale și a prietenilor, despre expediția pe care a condus-o.

„Este cea mai mare realizare din istoria alpinismului românesc. Sunt mândru că eu, din Arad, de aici de pe malul Mureşului, am reuşit să ajung să conduc o astfel de expediţie şi să găsesc oameni capabili, care au reuşit să realizeze această performanţă deosebită. Mă bucur foarte mult că am ales calea cea mai dificilă“, a spus Zsolt Torok.

Alpinistul arădean a amintit și de modul în care a fost pregătită expediția. „Stăteam toți cu nodul în gât la Herculane, în momentul în care am ales ruta. Înaintea noastră, două expediţii româneşti nu au reuşit să ajungă pe vârf. Faptul că am ales calea mai dificilă, în loc să alegem ruta clasică, ne-a salvat viaţa“, a mai spus alpinistul arădean, care a mai adăugat că, despre Nanga Parbat, nemţii spun că este „Muntele Destinului“.

„Iată că s-a dovedit că este Muntele Destinului. Aşa a fost să fie. A fost foarte frumos, dificil şi riscant. A fost viscol foarte puternic, a fost vânt, avalanşe, căderi de pietre. Norocul a fost că am avut o tactică bună. Cheia sucesului a fost o prognoză profesionistă primită contra cost din Portugalia”, a amintit Zsolt Torok.

Steagul României a fost pus pe vârful Nanga Parbat în ziua de 19 iulie.

„Tot ceea ce înseamnă Aradul pentru mine, şi România, a fost simbolizat în trei culori, cu un steguleţ foarte mic, pe care l-am primit de la un mare explorator roman, Dani Neacşu. L-am dus pe vârf. Eu am avut onoarea să-l pun acolo şi am sunat-o pe soţia mea. Asta a fost recompense, să vorbesc cu soţia de pe telefon. Am putut să o aud 10-15 minute. Nici nu ştiu ce am vorbit, pentru că eram sub influenţa lipsei de oxigen. Ulterior, am ascultat convorbirea, pentru că ea a întregistrat-o“, a povestit Torok despre momentul în care a ajuns la cota 8.126 metri.

Zsolt Torok a continuat să povestească despre minutele petrecute pe cel de-al nouălea vârf al lumii.

„Am stat circa 40 de minute pe vârf şi nu îmi venea să mă dau jos de acolo. Atât de lungă a fost această cale în care am ajuns noi, încât mi s-a părut ciudat să stau doar atât. Eu am stat destul de mult, însă colegul meu, care a ajuns la asfinţitul soarelui, a stat doar 10 minute, deoarece trebuia să coboare“, a spus alpinistul arădean.

Torok a amintit și de momentul în care a coborât. „Coborârea a fost lungă, foarte riscantă. Cu colegul meu Aurel am hotărât să coborâm pe altă parte, pe o linie la prima vedere mai uşoară, dar am ajuns într-o capcană. În faţă era o prăpastie de 300-400 de metri, înapoi nu mai aveam putere să urcăm şi ieşirea era printr-un perete de o sută de metri. A fost foarte dificil.  Trebuia să ne căţărăm pe acel perete. Orice greşeală putea să fie fatală. Am reuşit să parcurgem acest perete şi să ne retragem în tabără. Asta a fost cea mai riscantă porţiune din tot traseul”, a spus Torok.

Alpinistul a mai dezvăluit și cine i-a ajutat de la Arad, mulțumind, totodată, celor care au făcut posibilă această performanță.

„Mulţumesc tuturor celor care au stat în spatele acestei expediţii, foarte mulţi prieteni, managerului, dar şi soţiei mele, Minerva, care a muncit foarte mult pentru noi. Zi şi noapte a trimis prognozele meteo. A fost tot timpul pe fază. S-a ocupat de imaginea expediţiei, de imaginea noastră, de toate aranjamentele la Bucureşti”, a spus Zsolt Torok, care a încheiat spunând ce a făcut după ce a ajuns acasă: „Primul lucru pe care l-am făcut când am ajuns în Arad a fost să fac o baie în Mureş, împreună cu familia“.

Prezent la prezentarea făcută de Torok, primarul Aradului, Gheorghe Falcă, a spus că Primăria v-a susține financiar filmul ce va realizat despre această expediţie.

Grupul de alpiniști, care a plecat pe Himalaya, pe vârful Nanga Parbat, din Pakistan, pe ruta Schell, fața Rupal, pentru o ascensiune a muntelui în premieră românească, a fost format din Zsolt Torok – leader, Teo Vlad, Marius Gane, Bruno Adamcsek şi Aurel Sălăşan.

Pentru această ascensiune, alpiniştii români nu au folosit oxigen suplimentar sau şerpaşi, echipând ei integral traseul.

Nanga Parbat, care înseamnă „muntele golaş” în limba Urdu, este al nouălea vârf ca înălţime din lume și este considerat între alpiniști ca unul dintre piscurile cele mai grele de escaladat.

Zsolt Torok a mai încercat să cucerească acest vârf într-o ascensiune solo, anul trecut, şi a avut parte de o experienţă la limita supravieţuirii.