Punct și de la capăt. Pe marginea unei decizii corecte

Publicat de actualitati-arad in 13 May, 2014 | Parerea ta

silviu-ratiu1-150x1501111111Presa locală a consemnat reacţia pe care a declanşat-o decizia CLM Arad privind amplasarea unor panouri de protest în zona pasajelor de pe centura Aradului.

Şefii CNADR, această instituţie cel puţin controversată – semănând, prin acţiuni, cu un frânar rebegit, dar fudul nevoie mare -, au sărit ca arşi, acuzând Primăria Aradului de „campanie de dezinformare”.

Îi şi vedeam vărsând lacrimi de crocodil pe umerii celor dispuşi să-i mai asculte, după câte dezinformări au lansat ei în anii de când au fost înfiinţaţi, culmea, pentru a ne binecuvânta cu şosele şi autostrăzi de care naţia are nevoie ca de aer.

Atât pentru propriile nevoi, cât mai ales pentru a propăşi. Nu trebuie să fii mare filozof să îţi dai seama ce importanţă uriaşă are, pentru o ţară cum este România – şi mă refer aici la aşezarea ei geografică ! – faptul de a avea o reţea de drumuri – şosele şi mai ales autostrăzi – care să faciliteze legăturile comerciale şi circuitul valorilor de tot felul, dintre Estul, Sudul şi Vestul Europei. Cel puţin.

Toată lumea ştie şi toată lumea este de acord. Numai cei de la CNADR, se pare, nu.

Mai exact, cei care răspund de partea de vest a României. Nu vreau să se creadă că sunt tendenţios – deşi, poate, chiar sunt – dar lucrurile sunt prea evidente ca să nu sară în ochi.

Ceea ce s-a construit până acum în domeniul autostrăzilor şi a „şoselelor rapide” este localizat în zone care, din punct de vedere al strategiei economice pe termen mediu şi lung, nu au nici o relevanţă. Ce câştigă ţara din faptul că Bucureştiul este legat de litoral şi de Piteşti, atunci când producţia celor de la Piteşti, de pildă, ar trebui să ia, prin excelenţă, calea Vestului?! Şi am dat doar un exemplu.

Sau că Moldova a fost împânzită cu şosele moderne în vreme ce, să zicem, DN 7 – inclusiv prin felul în care a fost „modernizată” este pur şi simplu un blestem, mai ales pentru transportul comercial.

În acelaşi timp, autostrada Nădlac – Arad – Deva şi mai departe, care face parte dintr-un extrem de necesar Coridor European IV, ei bine, această construcţie cu adevărat importantă este pur şi simplu sabotată de cei care poartă răspunderea finanţării şi construirii ei.

Am întrebat recent pe cineva când crede că va fi legată Timişoara de restul autostrăzii cu pricina, spre Lugoj-Deva, şi am primit un răspuns năucitor: „Ceea ce a fost mai greu este terminat, ar mai fi o bucată pe plat, dar nimeni nu ştie să spună când va fi gata. „O porţiune de sub 50 de kilometri, dacă e adevărat. În plină câmpie, fără munţi, fără stânci!

În general nu sunt de acord cu acţiuni abrupte, de genul celei promovate de municipalitate în privinţa amplasării acelor panouri – sentinţă, dar, de data aceasta, cred că CLM Arad a procedat foarte corect.

Domnii de la CNADR – avertizaţi de edilii arădeni – s-au făcut că plouă şi au tot dat declaraţii. Numai că, se ştie, domniile lor au minţit şi cu alte ocazii, ne-au tras în piept de atâtea ori – vezi, cum spuneam, şi autostrada Arad – Nădlac, ruşinea- ruşinilor – aşa că ar fi bine să nu facă pe supăraţii, ci să dea odată drumul la lucrări, dacă tot zic că există fonduri, că ele au fost alocate şi că va fi bine şi la vară … cald.

Hai să şi vedem ceva, nu doar vorbe, cum le place băieţilor de pe Dâmboviţa, când e vorba de „ardelenii ăia înceţi la minte şi cam prostovani”.

Recent, preşedintele Băsescu zicea, în felul său sibilinic, că-i place la Arad pentru că aici oamenii sunt „mai calmi”. Aşa o fi şi lucrul acesta constituie, atenţie domnilor, o calitate a arădenilor, nicidecum un semn de prostie.

Calmul, oricât o fi el, are şi el o limită. Şi uite că, în problema panourilor de la pasaje, arădenii nu s-au dezmiţit: au făcut ce au făcut cu calm, cu socoteală şi cu efect.

Cel puţin din punctul de vedere al deranjului acuzat de CNADR. Care au şi sărit să dea asigurări că vor face şi că vor drege.

Eu trag nădejde că aşa vor şi face. Nu de alta, dar sunt sigur că oamenii de la Primărie au pregătit şi pasul următor. Pe care, sunt sigur, îl vor face tot cu calm şi cu chibzuinţă. Până ce toată lumea va înţelege că există doar o singură soluţie: ceea ce ni se cuvine, trebuie să ni se şi dea. Pasaje, autostradă, Cetate şi multe altele.

Pentru că aşa este drept, aşa este corect.

Silviu Rațiu

Mai, 2014

Share Button

comentarii

Leave a comment

libris.ro%20

Mai multe din Editoriale

… Socializeaza …

Certificat Web ziare ziare-pe-net.ro stiri in timp real! Stiri Ziare