“Publicul din Arad este extrem de avid de artă”

Publicat de actualitati-arad in 10 Oct, 2015 | Parerea ta

corina suteuinterviu cu Corina Şuteu, membru în boardul Festivalului de Film Documentar fARAD

Doamna Corina Şuteu mai sunt câteva zile până la începutul celei de-a doua ediţii a Festivalului de Film Documentar fArad. Vă rugăm să ne spuneţi, pentru început, care este povestea acestui festival. Cum s-a născut el şi de ce aţi ales Aradul pentru implementarea acestui proiect.

Nu a fost vorba despre un proiect al meu, ci despre o sinergie fericită între momentul în care lua naştere Centrul Municipal de Cultură Arad, începuseră deja pregătirile pentru candidatura la Capitala Culturală Europeană şi prezenţa mea la Arad ca expert în cadrul unor seminarii.

Intenţia Centrului de a rearticula dinamica unor manifestari artistice, de a relansa o parte dintre spaţiile dedicate filmului de artă în Arad, prezenţa aici a Kinema Ikon şi ideea de a o invita pe Mona Nicoară ca programator şi director artistic au fost elementele cheie ale fondării fArad. Tot anul trecut am implicat deja şi 111Film în coordonarea producţiei festivalului, iar la această a doua ediţie a ei sunt producători principali, noi, FilmETC (Mihai Chirilov, Oana Radu şi cu mine ) devenind board fondator.

Dar motivaţia din spatele acestei descrieri de oameni şi instituţii rămine aceea că publicul din Arad este extrem de avid de artă şi filmului de artă îi lipseşte în general în România o expunere pe măsura cererii. Remarcabila reuşita a Tiff-ului condus de Tudor Giurgiu şi Mihai Chirilov o dovedeşte.

Înainte de a vedea ecourile cele de-a doua ediţii a festivalului, spune-ţi-ne care au fost punctele tari şi punctele slabe ale primei ediţii a festivalului.

Această întrebare trebuie adresată Monei Nicoară. Nouă ni se derula în acelaşi timp anul trecut Making Waves la NY.

Dar aşa, de departe, o reuşită fantastică a fost aceea că oraşul a reacţionat peste aşteptări, toate filmele au avut săli pline, echipa care se compusese foarte repede a reuşit să facă în aşa fel încât nimic din deficienţele unei organizări prea rapide să nu se resimtă, iar Centrul Municipal de Cultură Arad a dovedit încă o dată – pentru mine, cel puţin – că îşi înţelege misunea de autoritate publică luminată şi Mona Nicoară s-a dovedit un director artistic brilliant. Punctele slabe să le enumere cei care le-au văzut…

Vă rugăm să transmiteţi publicului arădean câteva recomandări din programul festivalului.

Aş recomanda fără rezerve toate filmele din program. De altfel, nu sunt multe şi toate merită văzute – de aceea există programare. Un program bun de festival se face selectând ceea ce crezi, ca director artistic, că ar trebui văzut de toată lumea.

Din păcate, neavizaţii îşi imaginează că un festival de film e doar o înşiruire de filme alese fără criterii de continut. E fals. Toate festivalurile care au reuşit sunt atent şi pasionat curatoriate de oameni cu talent şi inspiraţie pentru asta.

fARAD înseamnă munca în echipă, alături de dumneavoastră aflându-se Mona Nicoară, Oana Radu şi Mihai Chirilov. Ce presupune această muncă, cât timp lucraţi la selecţia filmelor, la alegerea temei?

Cred ca e nevoie sa clarific aici faptul că munca de selecţie o face Mona Nicoară, cu input important de la Mihai Chirilov, ca preşedinte al fArad şi de la noi, ca board. Dar respectăm viziunea directorului artistic.

Producţia este realizată de 111Film (Eugen Matei Lumezianu şi Eduard Harris) în colaborare cu FilmETC şi cu alţi parteneri. Deocamdată, festivalul ‘se aşează’, aşa încât timpii alocati sunt destul de segmentaţi. Cred că de abia de la a doua ediţie vom şti mai bine ce anume funcţionează şi ce nu, cât avem cu adevărat nevoie pentru a construi o identitate durabilă festivalului atât în conţinut cât şi în formă şi pentru a-i asigura şi o comunicare eficientă.

Doar aşa se clădesc mai organic şi mai natural proiectele. Iar publicul arădean, în mod evident, ne urmează.

Despre Corina Şuteu

Corina Şuteu, consultant cultural internaţional, a fost director al Institutului Cultural Roman din New York (ICRNY), în perioada 2006-2012. În anii ’90, a fost director  al UNITER şi Theatrum Mundi şi, pentru nouă ani, al programului  de masterat în Management Cultural European la Şcoala de Comert din Dijon, apoi cercetător la Nantes.

În 1998, a fondat ECUMEST, asociaţie pentru intermedierea şi acompanierea proceselor de democratizare prin politici culturale, pentru acompaniere instituţională a sectorului cultural în România şi în Europa Centrală şi de Est.

A fost preşedinte al Forumului European al Reţelelor Culturale şi preşedinte al organizaţiei EUNIC New York, reţeaua institutelor culturale din Uniunea Europeană prezente în Statele Unite ale Americii.

În cei şase ani cât a condus Institutul Cultural Român din New York, Corina Şuteu a iniţitat şi coordonat anual peste o sută de evenimente culturale.

Împreună cu criticul de film Mihai Chirilov, director artistic al Transilvania Internaţional Film Festival (TIFF) si Oana Radu, manager cultural, au fondat Romanian Film Initiative, care organizează Festivalul Making Waves: New Romanian Cinema, în parteneriat cu Film Society of  Lincoln Center. Making Waves este la a 10 editie in acest an.

CITITI SI: Cele mai premiate documentare ale anului vin la fARAD

Share Button

comentarii

Leave a comment

libris.ro%20

Mai multe din Actualitati

… Socializeaza …

Certificat Web ziare ziare-pe-net.ro stiri in timp real! Stiri Ziare