Monografii: Tramvaiul electric în Arad

Publicat de actualitati-arad in 13 Aug, 2016 | Parerea ta

arad-300x1701111111La 16 februarie 1942, Ministerul Afacerilor Interne a consultat conducerea Intreprinderii Comunale din Arad despre posibilitatea şi oportunitatea introducerii în Arad a tramvaiului electric, ca mijloc de transport în comun.

La răspunsul afirmativ, cu propunerea traseului Gai – Gara CFR – Aradul Nou, au fost demontate de pe străzile Odesei şi aduse în Arad, instalaţii vechi, din 1911, compuse din 16 km de şină tip Phoenix şi Vignol, 250 de diferiţi stâlpi metalici, tubulari, profilaţi şi cu zăbrele, 12 macazuri, 8 vagoane cu remorci pe un ecartament de 1 m şi 2 staţii de redresare.

A fost cea mai neinspirată încercare de reabilitare a transportului în comun arădean.

În 1945, corespunzător punctului 12 din Convenţia de armistiţiu dintre Guvernul Român şi Puterile Aliate din 12 septembrie 1944, municipiul a înapoiat URSS – ului şine, vagoane şi alte materiale aferente tramvaiului, toate noi, fabricate pe cheltuiala oraşului, în atelierele din Arad, Reşiţa şi Timişoara.

Ideea de atunci persistă şi astăzi, prin ecartamentul îngust, de un metru, a tramvaiului ucrainean, adaptat la condiţiile Aradului.

Mai trebuie reţinută, oferta Societăţii anonime de cale ferată electrică Arad –Podgoria, din 23 aprilie 1945, prin care se propunea, asumarea de către aceasta a concesionării exploatării transportului în comun.

Programul prevedea extinderea liniilor de la Gara CFR la Piaţa Sfântul Ioan din Gai, acoperind o distanţă de 5.800 m, alături de alte trasee: Teatrul de Stat – Aeroport (4.000 m), Canalul Ţiganca Aradul Nou – Sânicolaul Mic (3.000 m), Gara CFR Grădişte, Gara CFR – Piaţa Avram Iancu – Calea Romanilor  – Canalul Ţiganca.

Construcţia liniei de tramvai electric (1946)

La 29 noiembrie 1946 a fost pus în circulaţie primul tramvai electric construit în atelierele proprii ale Intreprinderii Comunale Orăşeneşti Arad (ICOA).

Primele 3 tramvaie de acest tip, construite pe plan local, au început să circule în 1947, din centrul oraşului, până la Bariera CFR – Indagrara, pe o linie simplă, cu o lungime 2,9 km.

Acest traseu a legat din nou Gaiul de zona industrială şi centrul oraşului.

Construcţia liniei a început în primele zile a lunii iulie 1947, din iniţiativa organizaţiei judeţene UTM.

Alături de tineri, au participat la amenajarea terasamentului şi montarea şinelor, salariaţi de la CFR, ITA, Astra, Teba, militarii Regimentului 1 Roşiori, cetăţeni din Gai.

Demonstrativ au muncit, de asemenea, primarul Ioan Pălincaş, locţiitorul său, Petru Săbău, organele partidului comunist şi cele sindicale.

La 20 iulie, linia de tramvai a ajuns la UTA, fiind botezată cu numele Filimon Sârbu, iar la 23 august a fost dată integral în folosinţă, printr-o solemnitate organizată de UTM.

Tramvaiul nr 4 Gai, pe strada Dunării (1960)

În perioada 1951- 1952, linia de tramvai a fost dublată până la UTA, iar în anii 1958 – 1959 aceasta s-a modernizat până la Bariera CFR, cu extindere în Gai, pe strada Dunării, până la Piaţa Sfântul Ioan.

Punerea în funcţiune a tramvaiului electric şi extinderea reţelei de linii a făcut ca Aradul să devină unul din oraşele cu reţea de transport dintre cele mai complexe şi modern.

Gaiul a fost legat nu numai de centrul oraşului ci şi cu celelalte cartiere, dându-se astfel posibilitatea unei mai bune mişcări a populaţiei spre organizaţiile industriale şi de învăţământ.

sursa: Monografiile oraşului Arad, Cartierul Gai, volumul I. prof. Horia Truţă

Share Button

comentarii

Leave a comment

Captcha Captcha Reload

apiland.ro

Mai multe din Actualitati

… Socializeaza …

Certificat Web ziare ziare-pe-net.ro stiri in timp real! Site-ul apare in Directorul Kappa Stiri Ziare