Cum se făcea publicitate în Arad în sec. XIX – XX

Publicat de actualitati-arad in 04 Mar, 2013 | Parerea ta

publicitateComercianţii care şi-au desfăşurat activitatea pe teritoriul municipiului şi judeţului Arad la sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX își promovau produsele prin diferite reclame, publicate în ziarele din acele perioade sau afișate pe mijloace de transport.

Pentru a atrage cât mai mulți cumpărători, comercianții prezentau diverse informații despre produsele lor.

În manualul „Patrimoniul cultural construit al municipiului Arad”, editat anul trecut, în cadrul proiectului „VITO – Dezvoltarea integrată a oraşelor vitale, ca centre regionale de dezvoltare în Europa de Sud Est”, sunt prezentate câteva dintre reclamele „de colecţie” ale Aradului.

Acestea au fost publicate în ziarele Tribuna Poporului, Românul şi Ziarul de Duminică.

Una dintre reclame este cea făcută produselor farmaceutice care puteau fi găsite în farmacia lui Rozsnyai Matias.

„Acuma a sosit. Untura de peşte proaspăt din Norvegia. Fără culoare şi miros, calitate escelentă. Preţul unei sticle – 2 coroane”, este textul uneia dintre reclame.

Un alt anunţ publicitar promovează Spirtul Reuma astfel: „Contra supărărilor reumatice este escelentă. Spirtul Reuma, încercat de atâtea ori cu success. Preţul unei sticle – 30 de filleri. Se capătă calitatea originală în farmacia lui Rozsnyai Matias”.

Farmacia lui Rozsnyai Matias funcționa în actuala Piață „Avram Iancu“, colț cu strada Nicolae Bălcescu.

Într-un alt ziar, o altă reclamă prezintă Spirtul Reuma ca având „o putere miraculoasă la cazuri de reumă şi dureri în oase”.

De asemenea, comercianţii şi-au făcut reclamă şi la decoraţiunile pentru pomul de Crăciun.

„Decoraţie admirabilă pentru pomul de Anul Nou. Lumini scânteietoare! Nu afumă! Fără Miros! Nestricăcioase!”, este anunţul publicat într-unul dintre ziarele  din secolul XIX.

Un alt comerciant a făcut publicitate unei soluţii pentru tratarea părului.

„Cel mai bun mijloc pentru conservarea părului este: Serail. Nutreşte părul, îi promovează creşterea, încetează căderea părului şi opreşte compunerea mătreţei. O sticlă – 1,20 coroane”, este anunțul publicat într-un ziar din secolul trecut.

În ziarele de limba maghiară au mai fost reclame la bomboanele de chinină ale lui Rozsnay, „împotriva febrei, fără gust amar“ şi vinul de fier „china” împotriva anemiei şi neurasteniei.

Pe primul autobuz care a început să circule în Arad, în 28 iunie 1908, au fost afișate diverse reclame, majoritatea în limba maghiară (foto).

Spre sfârşitul deceniului patru al secolului XX, paginile cotidianelor importante ale Aradului, făceau publicitate Băilor Moneasa.

„Ape minerale termale, băi calde şi mici, două hoteluri cu confort modern, parc îngrijit, aer ozonizat, poziţii pitoreşti, viaţă eftină, se tratează boli: neurastenie, histerie, boli de femei cu exudate cronice, anemie, reumatism, catar pulmonar incipient, SE FAC EXCURSII. Se mai adugă preţurile avantajoase pentru clasa de mijloc, curăţenia desăvârşită, iluminatul etc”, este anunțul care a fost menționat în monografia comunei Moneasa.

O practică uzuală din publicitatea interbelică era şi folosirea de anunţuri lungi, cu multe cuvinte, practică pe care nu o mai întâlnim în prezent.

publicitate1

Share Button

comentarii

Leave a comment

libris.ro%20

Mai multe din Actualitati

… Socializeaza …

Certificat Web ziare ziare-pe-net.ro stiri in timp real! Stiri Ziare