Ziarul electronic al arădenilor

Cum a fost trucată o licitație. Victimă: SC Astra Vagoane Călători

Statie_MetrorexTrei membri ai comisiei de licitaţie din Metrorex sunt cercetaţi penal de DNA în legătură cu licitaţia de atribuire a acordului-cadru privind achiziţia trenurilor de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, de către Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao.

Potrivit unui răspuns oficial al DNA, la solicitarea Mediafax, procurorii anticorupţie fac verificări cu privire la posibila săvârşire a infracţiunilor de luare de mită, abuz în serviciu şi folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii.

Ancheta DNA îi vizează pe Valeriu Picu, Gabriel-Constantin Sburlan şi Mihai-Marian Andronescu, membri ai comisiei de licitaţie din cadrul Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti Metrorex SA.

De asemenea, procurorii îl anchetează şi pe Ovidiu Băncescu, reprezentant al Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. El este suspectat de complicitate la abuz în serviciu, instigare la folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii şi dare de mită.

“În perioada octombrie 2014 – martie 2015, suspecţii Picu Valeriu, Sburlan Gabriel-Constantin şi Andronescu Mihai-Marian, în calitate de membri ai comisiei de evaluare a ofertelor, privind procedura de achiziţie publică pentru atribuirea acordului – cadru «Achiziţia de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon», au contribuit la trucarea licitaţiei având ca rezultat adjudecarea acesteia de către Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao. Firma câştigătoare a subcontractat lucrările unei societăţi româneşti”, arată Direcţia Naţională Anticorupţie.

Conform sursei citate, la adjudecarea acestei licitaţii de către CAF SA Bilbao a contribuit şi Ovidiu Băncescu, care l-a instigat pe Valeriu Picu să îi furnizeze informaţiile vizând ofertele şi condiţiile celorlalte firme participante la licitaţie.

“Astfel, în aceeaşi perioadă, suspecţii Picu Valeriu, Sburlan Gabriel-Constantin şi Andronescu Mihai-Marian, în calitate de membri ai comisiei de licitaţie, au furnizat informaţii reprezentanţilor CAF Bilbao, având ca rezultat vicierea gravă a procedurii şi semnarea, de către CAF Bilbao, a procesului-verbal de adjudecare a licitaţiei”, susţin procurorii anticorupţie.

Totodată, în perioada 15 – 18 februarie, cei trei membri ai comisiei de licitaţie din Metrorex au acceptat o călătorie în Spania, la sediul fabricii CAF din Beasain, plătită de CAF SA Bilbao, aceasta fiind intermediată de către suspectul Băncescu, iar ulterior, Picu a încasat de la reprezentantul firmei spaniole contravaloarea unor servicii de traducere, la preţ supraevaluat.

CNSC a suspendat soluţionarea contestaţiilor depuse de Alstom Transport şi Astra Vagoane Călători la licitaţia Metrorex pentru trenuri noi de metrou la magistrala Drumuul Taberei – Pantelimon, atribuită companiei spaniole CAF, până la terminarea anchetei DNA.

Totodată, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins, în 24 aprilie, cererea de suspendare a procedurii de atribuire, formulată de către Metrorex.

La jumătatea lunii aprilie, CNSC a anunţat că a primit două contestaţii la licitaţia pentru achiziţia de trenuri noi la metrou şi că aşteaptă răspunsul DNA privind eventuale nereguli anchetate în legătură cu desfăşurarea procedurii organizate de Metrorex, contractul atribuit companiei CAF neputând fi semnat până la clarificarea situaţiei.

Astra Vagoane Călători, deţinută de omul de afaceri Valer Blidar, şi Alstom Transport, parte a grupului francez Alstom, au contestat, la finele lunii martie, la CNSC, licitaţia Metrorex.

“Autoritatea contractantă, în cazul nostru Metrorex, a solicitat suspendarea soluţionării cauzei de către CNSC deoarece există pe rolul DNA o plângere penală sau o cercetare sau o urmărire penală, cu privire la procedura de achiziţie publică în cauză. Noi am solicitat DNA să ne comunice dacă există sau nu începerea urmăririi penale. Când vom primi un răspuns, vom analiza şi ne vom pronunţa în consecinţă. Deocamdată nu ştim care va fi răspunsul”, a declarat la 15 aprilie, răspunzând unor întrebări pe această temă, preşedintele CNSC, Lehel-Lorand Bogdan.

Termenul de soluţionare a celor două contestanţii este de 20 de zile, dar procedura nu poate fi lansată în lipsa unui răspuns din partea DNA. Solicitarea către Direcţia Naţională Anticorupţie a fost transmisă înainte de sărbătorile de Paşte, a spus reprezentantul CNSC.

Licitaţia cu o valoare estimată de aproximativ 440 milioane euro, cu TVA, vizează achiziţia a minim 43 şi maxim 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu până la patru contracte subsecvente.

Pentru acest contract, Metrorex a primit la 15 octombrie oferte din partea Astra Vagoane Călători (1,14 miliarde lei), Alstom Transport (322,2 milioane euro), CAF (309,3 milioane euro), CSR din China (272,3 milioane euro) şi Pesa din Polonia (1,5 miliarde lei). Sumele nu includ TVA.

Presa a relatat în martie că procurorii DNA au făcut percheziţii la Metrorex, fiind suspectate fapte de corupţie în cazul licitaţiei pentru cumpărarea trenurilor.

Metrorex anunţa în decembrie 2014 că amână până cel târziu în luna martie desemnarea câştigătorului contractului, din cauza “complexităţii ofertelor”.

La 10 martie, administratorul metroului bucureştean a comunicat că a finalizat etapa de evaluare a ofertelor, dar rezultatele finale, stabilirea câştigătorilor şi atribuirea contractelor de achiziţie publică vor fi comunicate printr-un anunţ de atribuire, publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după expirarea termenelor de contestare sau soluţionare la CNSC.

Contractul estimat la 1,556 miliarde lei fără TVA va fi finanţat dintr-un credit extern de la BEI, garantat de stat, şi bani de la buget, potrivit anunţului de participare lansat la jumătatea anului trecut de Metrorex.

Luând în calcul valoarea estimată, contractul ar fi cel mai mare de acest tip încheiat până în prezent de Metrorex.

Metrorex a mai atribuit companiei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), în anul 2011, un contract în valoare de 97 milioane euro, pentru livrarea a 16 garnituri. Acordul a fost extins la finele anului trecut cu încă opt trenuri, cu un cost de 47 milioane de euro.

Cele mai multe trenuri ale Metrorex sunt produse de compania canadiană Bombardier.

Parcul de metrouri al Metrorex include şi mai multe trenuri vechi produse de Astra Arad.

Cu francezii de la Alstom, Metrorex a încheiat în 2003 un contract cu o durată de 15 ani pentru asigurarea serviciilor de mentenanţă a trenurilor.

sursa: mediafax.ro

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.