Conjugarea dintre Facebook, televiziuni şi telefonia mobilă a mobilizat electoratul

Publicat de actualitati-arad in 27 Nov, 2014 | Parerea ta

votUn studiu realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) confirmă faptul că reţeta care a dus la mobilizarea electoratului în turul al doilea al alegerilor prezidenţiale a fost convergenţa între Facebook, televiziune şi telefonie mobilă.

Studiul IRES, dat publicităţii joi, şi-a propus să explice mecanismele sociale ale votului din data de 16 noiembrie a.c. Potrivit studiului, elementul declanşator a fost modul în care Guvernul a organizat secţiile de votare din diaspora.

„Spaţiul public devine, prin reţele de socializare, un spaţiu emoţional. Noul spaţiu emoţional înlocuieşte spaţiul public şi asistăm, în consecinţă, la o dramatizare a experienţei politice,  la o mondializare sentimentală prin psihologizare, mai ales a elementelor de conflict. Modul în care diaspora românească a comunicat cu ţara între cele două tururi demonstrează foarte bine această teză descrisă de studiile contemporane de sociologia comunicării, ceea ce a transformat mediul emoţional în comunităţi de indignare. Această mondializare sentimentală a fost vizibilă în cadrul primăverilor arabe, dar şi în alte fenomene recente deoarece în societatea emoţiilor nu există graniţe, dispar distanţele, chiar dacă emoţiile foarte intense sunt de scurtă durată’, susţine Vasile Dâncu, preşedintele IRES.

Sondajul explică, de asemenea, că posibilitatea creşterii rapide a unei emoţii este fenomenul convergenţei media, în sensul că mediile se amplifică unul pe altul, iar televiziunea poate deveni cutie de rezonanţă pentru Facebook sau invers. Una dintre concluziile studiului este aceea că un singul canal de comunicare, cum ar fi de exemplu reţeaua de socializare Facebook, ar fi avut o putere mult diminuată dacă problematica discutată nu ar fi fost preluată de alte canale, cum ar fi televiziunea.

„Credem că pentru revolta de la urne dintre turul I şi II al alegerilor prezidenţiale, Facebook, fără televiziune şi telefonie mobilă, ar fi avut o mult mai redusă contribuţie la inflamarea afectivă contra candidatului Victor Ponta, responsabil pentru administrarea defectuoasă a alegerilor, lucru interpretat ca fiind o blocare a exercitării unui drept. Cele trei canale amintite formează astăzi o transmedia, generează o cultură hibridă de convergenţă, de fapt, o adevărată fabrică de contestare (jamming culture) ce poartă împotriva politicii clasice o adevărată guerilla semiotică’, se arată în comunicatul IRES.

Cercetările recente arată că solidaritatea electronică este rapidă, dar nu are efecte pe termen lung asupra politicii, iar un exemplu în acest sens poate fi dat de evenimentele legate de „primăverile arabe“.

De asemenea, studiul mai analizează şi curentele emoţionale, care, dacă nu sunt captate şi articulate instituţional, se pierd foarte repede. Astfel, „marile angajamente din aceste măreţe vârfuri de emoţie“ sunt repede uitate de către participanţi.

Potrivit lui Vasile Dâncu, media are un rol important aici deoarece amplifică sentimentul de frică, întrucât milioane de oameni pot trăi sincronic aceeaşi emoţie.

„Bomba informatică este mai puternică decât cea nucleară deoarece propagă emoţie la scară globală şi poate crea panică, o comunitate suferindă a emoţiei. Trecem, astfel, de la o democraţie a opiniei la una a emoţiei, acest lucru poate că explică foarte bine valurile de intoleranţă şi violenţă atitudinală şi verbală care a cuprins reţelele în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din România“, se mai arată în comunicatul IRES.

Sunt principalele concluzii care se desprind din sondajul realizat pe un eşantion de 1.271 de indivizi, intervievaţi prin metoda CAT, a interviurilor telefonice, în perioada 18-24 noiembrie. Are o eroare maximă tolerată de ± 2,9%.

Share Button

comentarii

Leave a comment

libris.ro%20
reduceriturism.ro

Mai multe din Politic

… Socializeaza …

Certificat Web ziare ziare-pe-net.ro stiri in timp real! Stiri Ziare