Ziarul electronic al arădenilor

Acuzații. Astra Transcarpatic vrea să omologheze trenuri cu probleme

Operatorul feroviar Astra Transcarpatic, deținut de omul de afaceri Valer Blidar, vrea să aducă în România 15 rame diesel IC2 cumpărate de la compania națională de transport feroviar de călători din Danemarca (DSB).

Operatorul feroviar Astra Transcarpatic vrea să achiziționeze 15 trenuri IC2 fabricate de firma italiană Ansaldo Breda în pofida faptului că acestea sunt nesigure pentru circulație pe calea ferată, au afirmat reprezentanți ai Asociația Construim România (ASCORO).

ASCORO a aflat cu stupoare despre intenția operatorului feroviar Astra Transcarpatic de a omologa în România ramele feroviare ex-DSB IC2, pentru operarea cu călători.

„Ramele feroviare în cauză au fost produse de Ansaldo Breda, Italia în cadrul unui contract de 106 rame feroviare de 2 și 4 vagoane, denumite IC2, respectiv IC4 și au fost destinate transportului de călători operat de compania națională de transport feroviar de călători din Danemarca, DSB, contract semnat în anul 2000. Ramele au fost livrate abia din 2009, cu 6 ani întârziere față de termenul contractual și din păcate, calitatea proiectării și construcției acestor rame a fost atât de scăzută, încât ele au prezentat din start numeroase riscuri majore în operarea cu călători: risc de incendiu, risc de rupere de osie, risc de deraiare, risc de depășire a spațiului de frânare”, spune ASCORO.

Situri de profil afirmă că durata mare scursă între momentul comenzii și cel al livrării este explicabilă prin cerința danezilor ca trenurile să fie particularizate potrivit solicitărilor lor.

Seria de rame feroviare (IC2 – cu două vagoane, IC4 – cu patru vagoane) ar fi fost analizată în detaliu de către PROSE, institut elvețian, în colaborare cu operatorul național elvețian SBB.

„Raportul Prose detaliază toate probleme tehnice ale acestor rame, cele mai multe fiind riscuri în exploatare, care nu pot fi detectate în mod normal în faza de omologare. Toate subsistemele principale (motor, boghiu, sistem de frânare) prezintă probleme majore, care conduc în exploatare de la ruperi de conducte de alimentare cu combustibil, la fisuri în osii și cutiile osii.

Din aceste motive, după 8 ani de încercări de a găsi soluții tehnice pentru a le menține în operare si după câteva zeci de milioane de EUR investite în aceste încercări, DSB a ajuns la concluzia că ramele IC2/IC4 nu sunt apte de circulație cu călători, așa că în 2016 a decis retragerea lor din circulație, urmată de casare. Ramele IC2 pe care dorește să le omologheze Astra Transcarpatic au fost complet retrase din circulație în vara lui 2016, la doar 4 ani de la livrare, majoritatea având zero kilometri în exploatare comercială.

Mărturia clară a faptului că ramele erau inapte de circulație cu călători în condiții de siguranță o stă faptul că în afară de cele 15 rame IC2 achiziționate de Astra Transcarpatic, restul de 8 au fost deja dezmembrate de DSB în iunie 2017, alături de o bună parte dintre ramele IC4”, spune ASCORO.

Ramele IC4 continuă să fie exploatate urmând să fie retrase în 2024, odată cu electrificarea integrală a liniilor ferate daneze.

„Considerăm că este imposibil ca Astra Transcarpatic împreună cu Astra Vagoane Arad să aibă posibilitatea tehnică și financiară de a reuși în doar câteva luni ceea ce operatorul național din Danemarca, DSB și producătorul ramelor, Ansaldo Breda, nu au reușit în 17 ani, respectiv să facă ramele IC2 sigure pentru operarea cu călători”, spune ASCORO. Asociația cere organismelor de autorizare de pe lângă Ministerul Transporturilor să nu autorizeze pe căile ferate din România aceste automotoare, „în mod evident nesigure pentru circulația cu călători”.

sursa: digi24.ro

Share Button

comentarii

19 Comments

    • @arad01, fals!

      1. Defectele automotoarelor IC2/IC4 au aparut inca din faza de omologare. De asta au circulat de la inceput cu limitari.
      2. Tot din cauza defectelor clar, DOAR O TREIME dintre automotoare au circulat cu calatori. TOATE cele care au circulat avea modificari substantiale, pentru ca altfel nu erau apte de circulatie.
      3. Automotoarele IC2 preluate de Astra sunt cele pe care DSB le-a casat primele, FARA CIRCULATEI CU CALATORI, pentru ca nu a mai vrut sa le modifice.
      4. In afara de cele 15 gunoaie IC2 culese de Astra, restul de 8 au fost taiate in iunie
      5. Din flota de 83 de automotoare IC4, unul a fost refuzat (a ajuns in Libia), iar 50 se taie. Cele 32 pe care le mai are DSB sunt cele modificate, dar sunt gradual retrase si taiate. Planul e de retragere completa pana in 2020, dar foarte probabil pana in 2019.

      • korchi

        Acest Mihai-Alexandru Craciun are ceva conturi de reglat cu cei de la astra sau e platit sa o faca!
        Articole fantoma,nimic credibil!
        Pe cei de la astra le dam crezare este domeniul lor si experienta lor de peste 100 de ani!

          • Rocky

            Mihai Alexandru Crăciun , te așteaptă un proces băiete pentru afirmații mincinoase. Tu și cu familia ta veti munci toată viața că sa achițati prejudiciul constatat de instanta,pentru că articolul are că scop aruncarea cu laturi in compania Astra.
            Cine dracu te crezi? Vei plăti daune imense stimabile!

      • deacaro

        Ce mincinos la teste de 200km/h nu are nimic si la rulare normala cu viteza de 40-120km/h ci ca ia foc si sare de pe linii ,ce aberatii am impresia ca tu ai cosmare noaptea si le povestesti ziua!
        Grabestete dute la doctor!

  • artur31

    In loc sa fiti primii cu noutatile de la Astra preferati articole de “panica” a lui ‘craciun’ cel ce cauta sa-si impuna panica!

  • petre99

    Si voi mincati rahatul lui craciun un nebun ce panicheaza toti naivii! voi sunteti mai aproape de un ziarist de bucuresti decit de uzina Astra ce se afla la doi pasi de voi!!

    • ionel.bh

      Cu siguranta MESIA nu e,este autorul articolului cu mari interese dar depinde cine e in spatele lui!
      Fiind bucurestean ar putea fi “firea” isi pregateste licitatiile si cum marfa straina e mai interesanta trebuie constructorul autohton degajat !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.